loading...
آشپزخونه
احمد رضایی بازدید : 146 پنجشنبه 01 اسفند 1398 نظرات (0)

 

آموزش طبخ “مرصع پلو” :

مواد مورد نیاز جهت درست کردن مرصع پلو

 

مرغ کامل :  1 عدد
پیاز :  2 عدد متوسط
زعفران :   1/3 ق چ
مغز گرد :  1/2 لیوان
خلال پسته :  1/2 لیوان 
خلال بادام:   1/2 لیوان
 خلال پوست پرتقال یا نارنج :   1/3 لیوان
 کشمش :  1 لیوان 
زرشک :  1 لیوان
زردچوبه :  1/2 ق چ
نمک :  به میزان لازم
شکر  در صورت نیاز:به میزان لازم
 
مرصع پلو

طرز تهیه مرصع پلو خوشمزه و جا افتاده :

 
ابتدا  برنج را بشویید و با کمی نمک و آب چند ساعت خیس کنید.
 
سپس موادی نظیر (مرغ ،خلال پرتقال ، زرشک و کشمش ) را که برای تزیین  برنج استفاده میشوند آماده کنید.
 
برای این کار هم باید زرشک و کشمش را از 2 ساعت قبل در آب سرد به صورت جداگانه خیس کنید تا اگر احیانا گل و یا سنگ ریزه ای داشت ته نشین شود.سپس مرغ را به چهار قسمت تقسیم کنید و به همراه مقداری نمک ،زردچوبه و 1 عدد پیاز و مقداری آب بپزید تا گوشت مرغ کاملا پخته شود .
 
مرغ پخته شده را از استخوان جدا کنید و به قطعات کوچکتر برش دهید.
 
 همچنین اگر خلال پرتقال یا نارنج شیرین شده تهیه کردید که نیازی نیست برای شیرین شدنش کاری بکنید ولی در غیر این صورت باید خلال ها را چند بار در آب خیس کنید و آب آن را خالی کنید و در مرحله بعد در آب جوش یکی دو قول جوش بزنید و  آب آن را خالی کنید.این کار را 3 دفعه انجام دهید تا تلخی خلال های پرتقال کاملا از بین برود.بعد از شیرین شدن خلال ها آن ها را در مقداری روغن داغ بر روی حرارت ملایم به اندازه یکی دو چرخ تفت دهید .
 
و در پایان به اندازه یک قاشق سوپ خوری شکر روی آن بریزید و خوب مخلوط کنید و وقتی خلال ها یکدست شد آنرا از روی حرارت بردارید تا در اثر حرارت شکر ذوب شود.
 
زرشک و کشمش را هم بعد از اینکه خوب خیس خوردند از آب بیرون میاوریم. و نصف پیاز را با روغن تفت میدهیم و وقتی رنگ پیاز ها طلایی شد زرشک ها را داخل آن میریزیم و یک تفت کوچک میدهیم تا زرشک ها نسوزند.اگر هم زرشک ها ترش مزه بودند میتوانید یک دو قاشق سوپخوری شکر به آن اضافه کنید و مزه آن را شیرین کنید.
 
 همچنین نصف دیگر پیاز ها را هم با مقداری روغن تفت میدهیم و بعد از اینکه رنگ پیاز طلایی شد کشمش رادر آن کمی تفت میدهیم و آماده میکنیم.
 
 بعد از آماده سازی مواد تزیین پلو ، برنج را که از قبل خیس خورده شده آبکش میکنیم و دم میدهیم .
 
 مرغ پخته و آماده شده را با زرشک و کشمش مخلوط کنید و در هنگام سرو برنج با نصف چلو مخلوط کنید و مقداری از برنج را هم با زعفران دم کرده مخلوط کنید و به همراه خلال ها روی برنج بریزید . در آخر هم میتوانید مقداری روغن داغ کنید و روی برنج بکشید.

مواد لازم برای مانی پلو

برنج 3 لیوان
زعفران دم کرده به مقدار لازم
لپه یک لیوان
کشمش پلویی 250 گرم
زرشک 75 گرم
گوشت گوسفند یا فیله گوساله 300 گرم (خرد شود)
رشته پلویی 200 گرم
پیاز داغ 2 تا 3 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل، زردچوبه به مقدار لازم
زیره سیاه یک قاشق چای خوری (به دلخواه)
روغن به مقدار لازم
مواد لازم برای ته دیگ (در صورت دلخواه)
زعفران دم کرده یک قاشق چای خوری
ماست معمولی یک لیوان
زردهٔ تخم مرغ یک عدد

طرز تهیه مانی پلو

در قابلمه ای یک تا دو قاشق روغن می ریزیم و روی حرارت داغ می کنیم. گوشت را در روغن کمی تفت می دهیم، پیاز داغ، زردچوبه و فلفل را اضافه می کنیم، پس از 1 تا 2 دقیقه دو لیوان آب به آن می افزاییم و درب قابلمه را می گذاریم تا بپزد (در انتهای پخت گوشت، نمک را به آن اضافه می کنیم).
لپه را با دو لیوان آب می جوشانیم و پس از دو دقیقه در آبکش می ریزیم (با این کار نفخ لپه گرفته می شود) و بعد دوباره با یک لیوان آب و کمی نمک می گذاریم تا بپزد.
برنج را که دو ساعت قبل در آب و نمک خیس کرده ایم در آب جوش می ریزیم چند دقیقه به برداشتن برنج مانده، رشته و لپه را به آن اضافه می کنیم و بعد از یکی دو جوش در آبکش می ریزیم (دلیل این کار این است که رشته نرم شود و لپه لعاب نیندازد و برنج هنگام دم کشیدن به هم نچسبد).
در قابلمه ای کمی روغن می ریزیم و روی حرارت داغ می کنیم. در کاسه ای ماست و زعفران دم کرده و زردهٔ تخم مرغ را با یک تا دو کفگیر برنج مخلوط کرده، در ته قابلمه می ریزیم (برنج به حدی باشد که مایع ته دیگ نه خیلی شل و نه خیلی سفت شود). بقیه برنج را روی آن ریخته و دم می کنیم.
کشمش و زرشک (پاک کرده و شسته) را جداگانه با مقدار خیلی کم روغن سرخ می کنیم و سه چهارم از هر دو را با هم مخلوط و یک چهارم بقیه را برای تزئین کنار می گذاریم.
بعد از این که برنج دم کشید، روی آن زعفران دم کرده می ریزیم؛ گفتنی است که این پلو تقریباً زعفرانی است.
هنگام کشیدن در دیس لا به لای آن مخلوط کشمش و زرشک را می ریزیم و سطح روی برنج را برنج ساده می ریزیم تا بتوان طبق سلیقه تزئین کرد.

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه مجلسی

 


 مواد لازم برای تهیه باقالی پلو با ماهیچه


ماهیچه با استخوان گوسفندی :3 عدد
پیاز خلالی شده :2 عدد
سیر رنده شده :3 حبه
برگ مو :3 عدد
پودر پاپریکا :1 ق چ
فلفل سیاه :نصف ق چ
جوز هندی :نصف ق چ
زعفران دم کرده :3 ق غ
نمک :به میزان لازم
 


درست کردن باقلا پلو با ماهیچه

 

طرز تهیه باقالی پلو فوق العاده خوشمزه با ماهیچه


مواد اولیه برای باقالی پلو
برنج :3 پیمانه
شوید تازه خرد شده :2 پیمانه
باقالی سبز تازه یا فریزری :2 پیمانه
سیب زمینی ، کاهو و یا نان لواش :برای ته دیگ


طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه مجلسی
ابتدا برای درست کردن هر غذایی که از برنج تهیه میشود باید برنج را از چند ساعت قبل کاملا تمیز بشوییم تا آب آن شفاف شود و بعد با مقداری نمک و آب آن را خیس دهیم .

برای درست کردن باقالی پلو هم باید در ابتدا همین کار را کرد. سپس به سراغ ماهیچه ها میرویم . در این مرحله در یک قابلمه مناسب که بشود همه ماهیچه ها را داخل آن باهم سرخ کرد انتخاب میکنیم .سپس به مقدار 4 الی 5 قاشق غذا خوری روغن داخل آن میریزیم تا بر روی حرارت داغ شود.بعد پیازها را اضافه کرده و اجازه میدهیم تا پیاز ها طلایی شوند.

 

 طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه خوشمزه


بعد از طلایی شدن پیازها ماهیچه ها را داخل قابلمه میریزیم و دو طرف آن را به مدت 5 دقیقه در پیازها تقت میدهیم.سپس ادویه جاتی مثل فلفل سیاه ، پودر پاپریکا، جوزهندی ، برگ مو و سیر رنده شده را روی ماهیچه ها میریزیم و ماهیچه را می غلطانیم تا ادویه ها با گوشت میکس شود و به مدت 5 دقیقه دیگر دو طرف ماهیچه ها را با ادویه ها سرخ میکنیم.سپس مقداری آب سرد ، به اندازه ای که روی ماهیچه را بگیرد داخل قابلمه میریزیم و هم میزنیم . درب قابلمه را میگذاریم تا آب با حرارت بالا به جوش آید.

پس از جوش آمدن آب داخل قابلمه حرارت را کم میکنیم تا به مدت 2 ساعت ماهیچه ها به آرامی بپزند.در نیم ساعت آخر پخت هم میتوانید به مقدار کافی نمک به آن اضافه کنید تا گوشت مزه دار شود.و پس از پخته شدن کامل ماهیچه ها زعفران دم کرده را اضافه میکنیم و اجازه میدهیم تا 5 دقیقه دیگرجوش بخورد.

مرحله پخت باقالی ها

در مراحل پخت ماهیچه به سراغ باقالی پلو میرویم . ابتدا باقالی ها را می پزیم و برای این کار باید در داخل یک قابلمه مقداری آب و نمک اضافه کنید تا زیر حرارت بالا به جوش آید . سپس باقالی ها را اضافه میکنیم و اجازه میدهیم با درب باز باقالی ها به مدت 5 دقیقه بپزند.اگر هم باقالی ها دیر پز بودند به مدت 15 دقیقه باید داخل قابلمه بجوشند تا نیم پز شوند و پس از نیم پز شدن باقالی ها آنها را از داخل آب جدا میکنیم و کنار میگذاریم.

دریک قابلمه دیگر سرخالی آب پر میکنیم تا بجوشد و پس از به جوش آمدن یک قاشق چایخوری نمک به داخل آن اضافه میکنیم .آب برنج را گرفته و برنج خیس خورده شده را به آب در حال جوش اضافه میکنیم.به آرامی مخلوط میکنیم و درب قابلمه را میگذاریم تا برنج جوش های ریز بخورد.بعد از 5 دقیقه جوشیدن برنج شویدهای تازه خرد شده را داخل آن میریزیم و مخلوط میکنیم بعد باقالی ها را میریزیم و به آرامی هم میزنیم تا برنج ها لح نشوند.برنج ها را در حال جوشیدن را چک کنید آگر نیم پز بود و از وسط به صورت نرم دو نیم شد باید آن را آبکش کنید.برنج آبکش شده را به آرامی هم میزنیم تا با هم مخلوط شوند.اجازه دهید 5 دقیقه برنج داخل آبکش بماند تا آب اضافه آن کشیده شود.


 

طرز تهیه رشته پلو زعفرانی با کشمش و خرما 

 

رشته پلو از ترکیب شدن برنج و رشته پلویی درست می شود.معمولا ایرانی ها به طور مرسوم رشته پلو را در شب چهارشنبه سوری و ایام نوروز درست می کنند.

رشته پلو بدون گوشت برای افرادی که دارای رژیم گیاه خواری هستند بسیار مناسب می باشد.

 

مواد لازم رشته پلو مجلسی

 

برنج ایرانی :2 پیمانه 

رشته پلویی قهوه ای رنگ:100 تا 150 گرم

 عدس:1 پیمانه

 کره حیوانی :50 گرم

فیله مرغ :300 تا 500 گرم

زعفران آب شده:3 قاشق غذاخوری

 دارچین:1 قاشق غذاخوری

پیاز سرخ شده :3 قاشق غذاخوری

 کشمش پلویی و خرما:نصف پیمانه 

نمک ، فلفل و روغن :به میزان لازم

رشته پلو مجلسی

 

شیوه درست کردن رشته پلو مجلسی

 

طرز تهیه کامل رشته پلو مجلسی با فیله مرغ

 برنج را بشویید و چند ساعت در آب و نمک  خیس دهید. عدس را هم چند ساعت خیس کنید و بعد بپزید.

 

مواد لازم رشته پلو مجلسی چه چیزهایی هستند ؟

 کشمش را هم خیس میدهیم ، هسته خرما را جدا میکنیم ، پیاز را هم سرخ میکنیم و فیله مرغ را به صورت نواری خرد میکنیم و بعد آن را با نمک ، فلفل و زردچوبه مزه دار میکنیم و داخل کره یا روغن  تفت میدهیم تا سرخ شود و بعد پیاز ،کشمش و خرما را هم در داخلش یک تفت کوچک میدهیم. .همه مواد را که آماده کردیم .

 نحوه پخت رشته پلو با مرغ

 برنج را آبکش میکنیم و در حین آبکش شدن برنج زمانی که نیم پز است رشته پلویی و عدس را هم داخل آب برنج میریزیم تا با هم مخلوط شوند و پخته شوند.

سپس برنج ترکیب شده را آبکش میکنیم . در ظرف مورد نظری که میخواهیم برنج را دم کنیم مقداری روغن ریخته و ته آن را با سیب زمینی یا هر ته دیگی که دوست داشتید بچینید.

و بعد برنج ها را با کف گیر داخل قابلمه میریزیم و بین برنج ها دارچین میریزیم و روی حرارت قرار میدهیم تا دم بکشد.

وقتی برنج دم کشید مقداری از برنج را زعفرانی کنید و در ظرف مورد نظر بریزید و با مرغ ، کشمش و خرما  روی برنج  یا لابه لای آن بچینید.

اگر بخواهید رشته پلو را به صورت کته ای درست کنید باید ابتدا 2 پیمانه برنج را به همراه 3 پیمانه آب و مقدار کمی نمک و روغن در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید.

بعد از اینکه آب به جوش آمد و مقداری از آب تبخیر شد رشته ها را با برنج مخلوط کنید و وقتی آب کاملا بخار شد روی در قابلمه یک دم کنی بگذارید و 45 دقیقه تا یک ساعت صبر کنید تا رشته پلو دم بکشد.


طرز تهیه شیرین پلو با مرغ

مواد لازم

  • برنج ۱ کیلو
  • مرغ ۱.۵ کیلو
  • خلال بادام ۱۰۰ گرم
  • خلال پسته ۵۰ گرم
  • خلال پرتقال ۵۰۰ گرم
  • شکر ۱ کیلو
  • زعفران سائیده ۱ قاشق مرباخوری
  • روغن ۱۵۰ گرم
  • پیاز متوسط خرد شده ۲ عدد
  • نمک و زردچوبه

طرز تهیه

۱. پوست پرتقال ریز شده را دو بار در آب بجوشانید. سپس چند بار در آب سرد بخیسانید و هربار آب آن را عوض کنید. در یک قابلمه ۳ لیوان آب را همراه با شکر بجوشانید. سپس خلال‌های پرتقال را درون آبجوش بریزید و بجوشانید تا شیرین شوند.

۲. برنج را خیس کنید. ۳ قاشق روغن در یک قابلمه متوسط بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. پیاز‌ها را درون روغن کمی تفت داده و سرخ کنید. تکه‌های مرغ را درون پیاز‌ها بریزید و کمی تفت دهید تا رنگ مرغ تغییر کند. سپس کمی نمک و زرد چوبه و ۱ لیوان آب اضافه کنید و بگذارید تا مرغ بپزد.

۳. آب مرغ را صاف کنید و نصف لیوان از آن را با ۲ قاشق روغن، یک ملاقه از آب خلال و زعفران سائیده شده مخلوط کنید. استخوان‌های مرغ را بگیرید و گوشت آن را قطعه قطعه کنید.

۴. برنج را آبکشی کنید. قابلمه پخت شیرین پلو را حاضر کنید و کف آن را ۳ قاشق روغن و ۱/۲ لیوان آب بریزید. نصف برنج را داخل قابلمه ریخته و به ترتیب خلال پرتقال و نصف خلال بادام را روی برزنج بریزید. کمی برنج روی خلال‌ها ریخته و قطعات مرغ را روی آن قرار دهید. برنج باقی مانده را روی مرغ‌ها بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید.

 

منبع : bartarinha

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 7
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 24
  • بازدید ماه : 23
  • بازدید سال : 647
  • بازدید کلی : 1,759